De Vos Ergonomics BV
De Vos Ergonomics BV
Hoofdveste 15
3992 DH Houten
030 - 63 56 006 - verkoop@devosgroep.nl
030 63 56 006

Ergonomie voor personenauto’s

Oktober 2021

Met het afschalen van de thuiswerkmaatregelen zullen we weer vaker naar kantoor gaan en ook weer vaker klanten en andere relaties gaan bezoeken. Daarom aandacht voor de ergonomie achter het stuur. Dit artikel gaat over de basisbeginselen van het correct instellen van de autostoel met je eigen lichaam als uitgangspunt.

Voor een comfortabele zithouding in een auto zijn drie variabelen van belang; de omvang van de cabine waar de stoel in staat, de autostoel zelf en de chauffeur. Uiteraard gaat het om het creëren van een balans in deze variabelen. Uiteraard stelt iedereen die in andermans auto stapt eerst de stoel in, hierbij wordt gelet op de bereikbaarheid van de pedalen en volgt daarna het afstellen van de spiegels. De basiselementen om in ieder geval veilig te kunnen rijden. Dit zegt echter niets over een comfortabele zithouding.

Om ook het comfort te garanderen gelden de volgende tips:
Plaats de stoel op de juiste afstand van de pedalen, bij het indrukken van de koppeling mag de knie niet volledig strekken en de rug niet uit de rugleuning komen. Je moet dus stabiel in de rugleuning blijven zitten. Met de rechtervoet op het gas pedaal moet het bovenbeen volledig steunen over de gehele lengte van de zitting. Wanneer dit niet gebeurt ontstaan drukverschillen over het zitvlak welke tot discomfort leiden. Je past dit aan door de hoogte instelling van de stoel aan te passen. Vervolgens moet de hoek van de rugleuning iets door de 90 graden staan zodat de rug ook echt kan steunen. Hoe groot de hoek moet zijn is nogal afhankelijk van het postuur van de chauffeur. Bij een slank postuur kan deze veelal rechter staan van bij een vol postuur. Het zwaartepunt van het bovenlichaam moet namelijk net achter het steunpunt van de billen vallen. Staat de rugleuning te recht op dan trekt de zwaartekracht je uit de leuning naar voren. Gevolg hiervan is dat je met je handen tegen het stuur zal blijven drukken om je schouders in de leuning te houden. Heeft de stoel een verstelbare lendesteun, wen je dan aan om deze maximaal te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de natuurlijke holle vorm van de onderrug wordt opgevuld en het bovenlichaam goed met de zwaartekracht mee in de rugleuning kan steunen. Mijn ervaring is dat mensen met rugklachten vaak gebaat zijn bij een extra lendesteun in de stoel, daarvan zijn er verschillende op de markt. Vervolgens zet je het stuur met de diepteverstelling op zo’n positie dat de ellebogen iets meer dan 90 graden gestrekt zijn. Staat het stuur te ver weg dan moet je namelijk continue reiken waardoor uiteindelijk de schouders los van de rugleuning zullen komen.

Heb je dit allemaal gedaanen zit je goed maar heb je geen vuistruimte tussen je hoofd en het dak of kijk je tegen de zonneklep aan? Dan is het misschien verstandig om een volgende keer naar een auto met grotere cabine te kijken. Een ergonomische maatwerkstoel zal namelijk niet helpen wanneer daarvoor geen ruimte in de cabine is.

Erik Saathof
Register bedrijfsfysiotherapeut